Ruzie op het werk?

Zo voorkom je een conflict.

Het gezegde ‘waar gewerkt wordt vallen spaanders’ betekent ‘waar gewerkt wordt gaan dingen mis’. Ook in de relatie met je collega. En dat zijn lastige gesprekken. Want niemand wil een conflict op het werk. Hoe voorkom je dat die kleine irritaties uit de hand lopen? Door ze tijdig bespreekbaar te maken.

8 tips

Daarom acht tips hoe je samen met je collega in gesprek kunt om een conflict te voorkomen.

Tip 1    Ga het gesprek vooral niet met elkaar aan als u nog boos bent. Zoek contact en praat met elkaar op een moment dat voor beiden goed is. Zonder toehoorders of andere collega’s in de buurt. Dus even apart.

Tip 3    Zeg bij de start wat u wilt bespreken en vraag ook aan uw collega wat die zou willen bespreken. Ook uw collega kan last hebben van u.

Tip 4     Geef duidelijk aan waar u precies last van hebt. Eerst de feiten, dan wat het met u doet en wat voor u de gevolgen daarvan zijn.

Tip 5    Komt niet zelf met de ‘enige’ of ‘beste’ oplossing maar geef ook de collega de mogelijkheid om oplossingen te bedenken.

Tip 6     Je wilt niet dat het op een conflict uitloopt dus probeer rustig te blijven, ook wanneer de ander boos wordt. Voorkom een persoonlijke aanval en ga niet dreigen of beschuldigen. Dat werkt averechts en zal het gesprek zeker niet ten goede komen. Praat altijd vanuit IK.

Tip 7    Maak samen haalbare afspraken om de irritaties in de toekomst te voorkomen en spreek af er binnenkort nog eens samen te evalueren. Bijvoorbeeld met een kopje koffie.

Tip 8     Bedank je collega voor het luisteren.

 

 

Heb jij nog aanvullende tips?  Stuur je tip naar info@conflictcentrumnederland.nl

 

 

Deel dit project

Gerelateerde berichten

Bouwen aan vertrouwen

Ongewenst gedrag aanpakken

Extern Vertrouwenspersoon

Blijf op de hoogte!

Blijf up-to-date rondom alle ontwikkelingen binnen Conflictcentrum Nederland
en ontvang een e-mail zodra de nieuwe website online is.