De rol van bedrijfsmaatschappelijk werk

Bedrijfsmaatschappelijk werk is een vorm van ondersteuning die wordt geboden aan medewerkers van een organisatie bij persoonlijke en/of werkgerelateerde problemen. Bedrijfsmaatschappelijk werk kan verschillende voordelen bieden voor een organisatie, waaronder:
– het verminderen van stress,
– het verbeteren van de geestelijke gezondheid van medewerkers,
– het verminderen van verzuim.

Een bedrijfsmaatschappelijk werker kan een belangrijke rol spelen bij het identificeren van problemen die kunnen leiden tot stress en verzuim onder medewerkers. Door het bieden van individuele begeleiding en ondersteuning aan medewerkers, kan bedrijfsmaatschappelijk werk helpen om de persoonlijke problemen van medewerkers aan te pakken en hen te voorzien van de nodige hulpbronnen en strategieën om deze problemen te overwinnen.

Een ander voordeel van bedrijfsmaatschappelijk werk is het verbeteren van de communicatie en samenwerking binnen teams en tussen afdelingen. De bedrijfsmaatschappelijk werker kan bijvoorbeeld teambuildingactiviteiten organiseren of communicatietraining aanbieden om de interactie tussen medewerkers te verbeteren. Dit kan leiden tot een betere werksfeer en meer productiviteit.

Bovendien kan bedrijfsmaatschappelijk werk helpen bij het ontwikkelen van een gezonde en veilige werkomgeving. Dit kan worden bereikt door bijvoorbeeld het bieden van ondersteuning bij het oplossen van conflicten op de werkvloer of door het aanbieden van gezondheids- en welzijnsprogramma’s.

Tot slot kan bedrijfsmaatschappelijk werk bijdragen aan het verminderen van verzuim en het verbeteren van de algehele prestaties van een organisatie. Door medewerkers te voorzien van de nodige ondersteuning en hulpbronnen, kunnen zij beter in staat zijn om persoonlijke en werkgerelateerde problemen aan te pakken en hierdoor hun werk beter uitvoeren.

Kortom, bedrijfsmaatschappelijk werk kan veel voordelen bieden voor organisaties, waaronder het verminderen van stress, het verbeteren van de geestelijke gezondheid van medewerkers, het verbeteren van de communicatie en samenwerking binnen teams, het ontwikkelen van een gezonde en veilige werkomgeving, en het verminderen van verzuim en het verbeteren van de prestaties van de organisatie.

    Middels onderstaand formulier kunt u contact opnemen over de inzet van bedrijfsmaatschappelijk werk via het Expertisecentrum. Liever persoonlijk contact of direct een antwoord op uw vraag? Bel dan 085-3031265.

    Daarom een bedrijfsmaatschappelijk werk via het Expertisecentrum

    • onafhankelijk, deskundig en vertrouwelijk.
    • eigen expertise + kunnen terugvallen op expertise van collega’s van het Expertisecentrum.
    • een eigen contactpersoon mét vervanging tijdens vakantie en ziekte.
    • feedback over hoe de bedrijfsmaatschappelijk werker door uw eigen medewerkers wordt gewaardeerd.

    Vertrouwelijkheid en veiligheid
    Misschien niet nodig maar wel goed om te benoemen: de vertrouwelijkheid is in het werk van onze bedrijfsmaatschappelijk werkers cruciaal. Daar kunnen u en uw medewerkers op vertrouwen! Onze feedback aan de organisatie zal dan ook altijd geanonimiseerd zijn, met andere woorden: het gaat niet over te identificeren personen en/of situaties! Het gaat om het versterken van het systeem.

    Maak kennis met de specialisten van Conflictcentrum Nederland.

    Onze specialisten samen zijn goed in staat om gedegen onafhankelijk advies te geven in hoe u het best met uw situatie om kunt gaan. De volgende specialisaties denken hierin mee.

    • MfN-mediators op het gebied van arbeidskwesties, businessaangelegenheden en algemene conflicten,
    • Coaches voor individuele en duale begeleiding tijdens conflicten,
    • Bedrijfsmaatschappelijk werk voor de sociale aspecten en begeleiding rond uitval,
    • Organisatieadviseurs, voor advies, uitvoering en borging bij samenwerkingsvraagstukken,

    U kunt bij ons terecht met al uw vragen over conflicten en hoe deze opgelost kunnen worden.

    Deze organisaties gingen u voor

    Reviews eerdere trajecten

    “Snelheid van handelen, transparantie over het proces en kritisch over de oplossingsrichtingen.”

    De heer HJS. V., HR-manager provinciale overheid.

    “Jullie steken veel energie in het meedenken in oplossingen en onderzoeken wat passend is.”

    Mevrouw B.K., HR-Manager landelijke facilitaire dienstverlener.