Over ons!

Vind de beste mediator

Bedrijfsarts Sjaak Tellekamp vertelt!

Als bedrijfsarts kom je in het werk met nogal uiteen opende situaties in aanraking. Zo ook verschillen van ‘mening’ en natuurlijk hoog oplopende conflicten. Soms als ‘bijkomend’, maar regelmatig ook als hoofdreden voor een ziekmelding.

In de spreekuren wordt niet altijd het conflict direct gemeld; bij de dokter meld je eerst de gezondheidsperikelen die je ervan ervaart. Die kennen nogal een spectrum; van ‘gewoon’ heel boos tot ernstig depressief.

De richtlijnen (NVAB en Stecr) volgend kijken we eerst of er sprake is van het begrip ziekte, dan wat hierin mee spelend factoren zijn, en mogelijke wegen voor de aanpak. Daarin is het belangrijk verhalen van meerdere kanten te horen, zeker in geval van een conflict!

De moeilijkheden hierin zijn ;

  • het onderscheid maken tussen ziekte en wat we dan benoemen als ‘spanningsklachten’  t.g.v. de situatie. Diverse actoren en beïnvloeders spelen een rol zoals het thuisfront, de huisarts, collega’s, de werkgever, etc.
  • het duiden als conflict met het aan tafel krijgen van de diverse partijen, de term conflict wordt vaak als “zwaar” beschouwd, in de zin van elkaar naar het leven staan bijv.

Dat vraagt regelmatig om een toelichting (Er gaf zelfs al een keer een werkgever terug dat hij op de site van de ConflictcentrumNederland gekeken had, maar ‘zo erg was het nu ook weer niet’ soms schrikt iets wat voor ons vanzelfsprekend is dus toch af!)

Zijn de blikken dan dezelfde kant op gericht, maar is het er samen uitkomen een gepasseerd station, dan kan een advies om mediation in te schakelen volgen, en zeer waardevol zijn op het pad naar de oplossing.

 

De keuze van een mediator is uiteraard aan de partijen zelf, nogal eens betaald de werkgever het traject, die wordt gezien als de sterke schouder!

Soms geef ik richting aan de keuze voor een mediator. Lijkt het erop dat partijen uit elkaar willen, dan kan een mediator die een juridische achtergrond heeft wel praktisch zijn.

Is er naast een 1 op 1 conflict mogelijk ook meer aan de hand in een heel team bijvoorbeeld dan is het handig als dit in een traject wordt meegenomen!

Met Jeroen van Duikeren heb ik dan – uiteraard met medeweten van partijen-   vooraf afstemming of de casus past bij het Conflictcentrum. En wie van het team pakt het op? Want de keuze van het soort mediator kan het succes van de mediation wel degelijk beïnvloeden.

 

Op deze wijze lukt het gelukkig om veel situaties tot een goed eind te brengen, zonder winnaar of verliezer.

Niet alles lukt!  Gaan partijen naar de rechter om daar hun ‘recht’ te halen. Dat geeft natuurlijk ook een oplossing, helaas met dan het risico op een winnaar en verliezer.

 

Schroom dus niet om mediation vaker in te zetten, ook bij kwesties die nog niet tot een huizenhoog conflict zijn opgelopen.

Meer weten over hoe je een goede mediator voor uw casus kiest? Bel kosteloos met 085-3031265 of mail naar vragen@conflictcentrumnederland.nl

 

Deel dit artikel

Gerelateerde berichten

Bouwen aan vertrouwen

Ongewenst gedrag aanpakken

Extern Vertrouwenspersoon

Blijf op de hoogte!

Blijf up-to-date rondom alle ontwikkelingen binnen Conflictcentrum Nederland
en ontvang een e-mail zodra de nieuwe website online is.