Conflict een feestje?

Mediation en het vieren van conflicten

 

Conflicten tussen mensen zijn heel normaal. Want we zijn allemaal anders. En we willen
allemaal wat anders. En we vinden er ook allemaal wat van…

De een wil regels en structuur, de ander functioneert het best in een meer losse, creatieve
omgeving. De een communiceert helder, wat de ander, die zich genuanceerder uitdrukt, als
behoorlijk bot ervaart. Weer iemand anders vindt dat er minder gepraat moet worden en
meer gedaan.

Zet een paar mensen bij elkaar en je kunt erop wachten, er komen conflicten. Natuurlijk!
Het conflict is meestal het probleem niet, daar zit betrokkenheid, vuur.
De wijze waarop het wordt aangegaan is vaak de oorzaak van ellende.
En dan kost een conflict veel. Aan geld (productiviteit, effectiviteit), energie (je wordt er moe
van en het kost tijd) en aan gezondheid (tot verhoogd ziekteverzuim aan toe).

Terwijl, een conflict kan kansen bieden. Anders kijken, anders doen en de krachten
bundelen. Met aandacht voor de verschillen en deze juist gebruiken op een constructieve
manier.
Je kunt flink last hebben van samenwerking, omdat je collega’s niet zijn zoals jij. Je kunt er
ook van profiteren.

Conflicten worden opbouwend wanneer mensen de vrijheid gaan ervaren open te
communiceren met elkaar. En conflicten niet direct ervaren als een aanval of bedreiging
maar als iets dat aandacht vraagt. Zo ontstaan nieuwe inzichten, andere patronen en zelfs
ideeën en oplossingen die ze, los van elkaar, niet hadden.
Dan blijkt dat 1 plus 1, 3 kan worden. En hoe leuk is dat!

Kortom, conflicten zijn in hun oorsprong zo erg niet. Ze zijn logisch. En we hoeven er niet zo
bang voor te zijn.We helpen jou en je collega’s graag conflicten positief, constructief en opbouwend aan te
gaan. Steeds weer.
Zit je al in een conflict en kom je er niet uit? Aarzel niet, we helpen je graag door deze lastige
fase heen.
Meer weten over mediation en het vieren van conflicten?

Bel kosteloos met 085-3031265 of mail naar vragen@conflictcentrumnederland.nl.

 

Deel dit artikel

Gerelateerde berichten

Bouwen aan vertrouwen

Ongewenst gedrag aanpakken

Extern Vertrouwenspersoon

Blijf op de hoogte!

Blijf up-to-date rondom alle ontwikkelingen binnen Conflictcentrum Nederland
en ontvang een e-mail zodra de nieuwe website online is.