Mediation?

Zo maak je het tot een succes.

 

Uit de cijfers (MfN 2020) blijkt dat Mediation steeds vaker ingezet wordt als interventie bij problemen op de werkvloer. Om zodoende conflicten op te lossen én toekomstige escalaties te voorkomen.

 

Maar is Mediation echt dat wondermiddel? Bijvoorbeeld bij een ruzie tussen collega’s. Of wanneer gesprekken met je leidinggevende steeds uit de hand lopen.

Ja, Mediation werkt en daarbij komt dat je zelf de slagingskans van een Mediationtraject kunt vergroten door:

 

 

  • De Mediation te starten om samen tot oplossingen te komen. Wat die oplossingen dan ook mogen zijn. De basishouding ‘ik wil het samen oplossen’ is belangrijk voor jullie succes. Want alleen samen kun je een conflict ombuigen naar positiviteit. In het geval je niet samen aan oplossingen wilt werken: start dan nog niet met Mediation maar zoek een andere oplossing.

 

  • Vooraf klip en klaar te zijn over het einddoel van de Mediation. Een gezamenlijk doel zorgt ervoor dat de Mediation concreet blijft en jullie niet verzanden in een Poolse landdag.

 

  • Concrete afspraken te maken over de vertrouwelijkheid met betrekking tot de inhoud van de te voeren gesprekken. Hierbij is de belangrijkste afspraak dat deze vertrouwelijkheid geldt voor alle Zowel tijdens als na het beëindigen van het traject.

 

  • Afspraken en beloftes die gedaan worden helder vast te leggen. Maar let op, check altijd of die afspraken echt haalbaar zijn. Onderzoek ook of je verwacht dat de toezeggingen die de ander doet volgens jou haalbaar zijn.

Immers een belofte maken is betrekkelijk eenvoudig en snel gedaan. Een belofte langdurig nakomen blijkt toch vaak iets ingewikkelder.

 

Kortom, ben je uitgenodigd voor een Mediationtraject check dan altijd het einddoel van de Mediation. Vraag jezelf af of je écht aan die oplossing wilt werken. Maak samen concrete afspraken over de vertrouwelijkheid en doe alleen beloftes die je nakomt.

 

Wil je afstemmen over een Mediationcasus neem dan contact op met het Expertisecentrum via 085-3031265 of mail naar vragen@conflictcentrumnederland.nl

 

 

Deel dit artikel

Gerelateerde berichten

Bouwen aan vertrouwen

Ongewenst gedrag aanpakken

Extern Vertrouwenspersoon

Blijf op de hoogte!

Blijf up-to-date rondom alle ontwikkelingen binnen Conflictcentrum Nederland
en ontvang een e-mail zodra de nieuwe website online is.