Ravenna over mediation in de huidige tijd

Mediation gaat digitaal

 

Relaties veranderen in corona tijd. Na wat ‘googelen’ kom ik erachter, dat 93% van de communicatie uit non verbale communicatie bestaat een mythe is! Als er al een percentage toegekend zou kunnen worden is dat blijkbaar 33%. Maar dat de communicatie anders voelt dan we gewend zijn is voor iedereen wel duidelijk.

 

Wat betekent het nieuwe normaal voor geschillen? Veel mensen zullen kunnen beamen dat de bewezen voordelen gepaard gaan met nadelen. Het ‘oude’ normaal was dat je met collega’s problemen inhoudelijk kon bespreken. Een probleem is het snelste verholpen als je samen zit en bespreekt met collega’s in een fysiek overleg, ook als dit probleem speelt tussen jou en je collega. Althans, dat is wat we gewend zijn…..

 

Het ‘nieuwe’ normaal is per e-mail. Geen persoonlijk contact, geen non verbale signalen, alleen maar tekst. We kennen allemaal dat gevoel wanneer iemand een e-mail stuurt met alleen de naam en zonder aanhef. Hoewel de zender er waarschijnlijk niets vervelends mee bedoeld kan het bij de ontvanger irritatie opleveren. Ook telefonisch geldt dat in zekere zin. Je hoort enkel woorden en intonatie, maar hebt geen oogcontact en wat straalt iemands lichaamshouding uit. Niet te vergeten, het digitaal vergaderen: zoom, teams, skype. Piet heeft opstartproblemen. Jannie is kwijt! Joke valt eruit! Een collage aan collega’s op een scherm. Nee Piet, eerst het handje laten zwaaien als je iets wil zeggen. Waarom zegt Joke niets, oh geluid staat uit….

Wat is eigenlijk de etiquette voor digitaal vergaderen? Wanneer zeg ik iets? Mag ik een slok koffie nemen in beeld? Word ik begrepen? Hoe lang mag ik aan het woord zijn? Hoe sluit ik een digitaal gesprek af? Hoe bespreek ik een complex en dieperliggend probleem en hoe kom ik tot creatieve oplossingen in een wereld die digitaal en plat is.

 

Het abrupte einde ook van digitale meetings. In twee seconden is iedereen weg. Klaar d’r mee! Zo lijkt het. Je blijft achter met een leeg en onvervuld gevoel. Geen praatje ‘pot’ of napraten bij het koffieautomaat over de onopgeloste punten in het overleg of de vrolijkheid delen met elkaar over het bereiken van een prestatie.

Maar ook het ontbreken van het tonen van interesse in elkaars bezigheden buiten het werk. Bestaat dat ineens niet meer? Het maakte toch jarenlang onderdeel uit van ons (succesvolle) presteren in kantooromgevingen. Je bent alleen in je provisorische kantoortje in dat zompige zolderkamertje of met je partner aan de keukentafel die druk bezig is met zijn eigen digitale levensvervulling en eigenlijk last heeft van de jouwe.

 

In deze veranderde wereld is de vraag dan ook gerechtvaardigd, hoe lossen we onze onderlinge conflicten op of zijn die opgelost in de ‘cloud’ en schijnt overal de zon?

Kijkend naar het vak van mediation, voorheen koos de mediator een neutrale locatie. Nu zullen partijen in de meeste situaties vanuit huis digitaal deelnemen aan een mediatontraject.

 

Concluderend kunnen we stellen dat woorden meer dan ooit betekenis krijgen. De verbale en tekstuele communicatie krijgen meer en meer belang. In die betekenis veranderd mediation mee en is het hanteren van een “online etiquette” en de daarmee samenhangende afspraken om tot de oplossing te komen van levensgroot belang.

De experts bij CCN spelen hierop in. We begrijpen als geen ander dat de wereld veranderd, conflicten daarin veranderen en daarmee ook de oplossingen veranderen. Herken je de en heb je een verschil van inzicht waar je met de andere partij niet uitkomt klik op onderstaande link en neem contact op voor de mogelijkheden.

 

Voor de toekomst: stel je voor: mediation via whatsapp.

 

Meer weten over  mediation in het nieuwe normaal?

Bel kosteloos met 085-3031265 of mail naar vragen@conflictcentrumnederland.nl

 

Deel dit artikel

Gerelateerde berichten

Bouwen aan vertrouwen

Ongewenst gedrag aanpakken

Extern Vertrouwenspersoon

Blijf op de hoogte!

Blijf up-to-date rondom alle ontwikkelingen binnen Conflictcentrum Nederland
en ontvang een e-mail zodra de nieuwe website online is.