Over Geweldloze Communicatie

Hoe het werkt

Geweldloze Communicatie wordt ook wel ‘Verbindende Communicatie’ genoemd. Het is namelijk een manier van communiceren met de ander die leidt tot echt gehoord en begrepen worden. Eén van de basisbehoeften van alle mensen is gehoord worden en door Geweldloze Communicatie toe te passen ben je in staat om echt naar de ander te luisteren en zelf ook echt gehoord te worden. Je kunt je voorstellen dat wanneer aan deze basisbehoefte wordt voldaan het gesprek een heel andere sfeer en toon krijgt en de motivatie om met elkaar iets te bereiken, toeneemt.

 

Geweldloze Communicatie legt de nadruk op gezamenlijke waarden en behoeften waardoor de bereidheid om samen te werken toeneemt. Bovendien is er bij Geweldloze Communicatie altijd sprake van gelijkwaardigheid en harmonie.

De grondlegger van de Geweldloze Communicatie de Amerikaanse psycholoog Marshall Rosenberg. Hij heeft een model ontworpen die gemakkelijk toe te passen is in de communicatie met de ander.

 

Het is eigenlijk niets nieuws

Deze communicatiewijze laat ons zien dat we zonder het te weten of te willen, vaak verbaal geweld gebruiken en de communicatie daarmee “verstoren”.

We zijn opgevoed met ideeën van goed en fout, van zwart en wit. Daardoor communiceren we vaak op een manier die lijkt op ‘gelijk krijgen’ in plaats van verbinding maken en luisteren naar elkaar.

Rosenberg leert ons door toepassen deze communicatiewijze hoe we ons daarvan bewust kunnen worden en de communicatie naar onszelf en naar de ander kunnen ontdoen van verbaal geweld. Wanneer je dit toepast is het mogelijk om – wanneer je met kritiek of oordelen te maken krijgt – de vaak gebruikte patronen van verdedigen, aanvallen of terugtrekken te doorbreken.

 

De basis van het model is als volgt:

“Wat houdt mij bezig, wat houdt jou bezig en wat kan ik doen om het voor ons (nog) prettiger te maken?”

 

Vanuit deze gedachte is het mogelijk om contact te maken met de ander vanuit onze eigen beleving en te luisteren naar wat de ander bezig houdt.

 

Er is geen specifieke kennis nodig om Geweldloze Communicatie toe te passen. Het enige wat er nodig is, is dat je je bewust bent van deze communicatiewijze en het toepassen ervan.

 

Bewustwording

Geweldloze Communicatie stelt ons in staat menselijk te blijven, ook in moeilijke situaties. Het maakt ons bewust van hoe we met elkaar omgaan.

Het leert ons op een andere manier uit te drukken en naar anderen te luisteren. Het leert ons onze woorden zorgvuldig te kiezen, vanuit een bewustzijn van wat we waarnemen, voelen en nodig hebben.

 

Als je dat kunt druk je jezelf helder en integer uit terwijl je tegelijkertijd de ander met respect en begrip benadert. Zo leidt elk contact tot een herkenning van eigen behoeften en kennis van de behoeften van iemand anders. Je leert jezelf en anderen in een ander licht te zien en je vermindert weerstand, defensief gedrag en heftige reacties. Je ontdekt wat er in jezelf en in de ander afspeelt.

Herken je de volgende uitspraken?

“Dit plan is waardeloos en zal nergens toe leiden”

“Die speler? Hij is waardeloos, hij scoort al een paar wedstrijden niet!”

“Oh die collega? Hij loopt de kantjes ervan af!”

Lees de uitspraken nog eens door en neem eens waar of er sprake is van ‘geweldvolle’ communicatie.

Ik vraag je te ontdekken of er in de uitspraken oordelen of veroordelingen in zitten.

Ik vraag je te ontdekken wat oordelen of veroordelingen doen met jou als je dit soort uitspraken hoort. Wat voor een reactie geef je?

Ga nu eens na hoe de communicatie verder zal verlopen nadat je een dergelijke opmerking hoort?

Bovenstaande is een voorbeeld van taalgebruik die we vaak horen en zelf ook vaak toepassen. Het zit vol met veroordelingen en oordelen over de ander. Dit doen we niet altijd bewust, het is vaak een automatisme. Het resultaat van een dergelijke manier van communiceren is dat het leidt tot ons gelijk zoeken, een discussie waarin we als het ware iemand anders willen overtuigen van onze mening, ons oordeel.

Je zult ervaren hebben dat deze manier van communiceren vaak leidt tot onbegrip, kwaadheid, ruzie en conflict. Want de ideeën die jij hebt, de oordelen die jij hebt over situaties en andere mensen komen lang niet altijd overeen met de ideeën die een ander heeft.

Deze manier van communiceren is een bodem voor frustratie en onbegrip en leidt niet tot effectief communiceren waarmee je samen werkt en resultaten bereikt.

Geweldloze communicatie is het hulpmiddel waarmee je wel resultaten bereikt en in echte verbinding kunt komen met de ander. Deze communicatiewijze bestaat uit 4 stappen die – wanneer je dit structureel toepast – je ongekende mogelijkheden tot samenwerking en echte verbinding biedt.

Ben je geïnspireerd door deze Blog en wil je aan de slag met de 4 stappen? Neem dan contact op met CCN.

Bel kosteloos met 085-3031265 of mail naar vragen@conflictcentrumnederland.nl.

 

Deel dit artikel

Gerelateerde berichten

Bouwen aan vertrouwen

Ongewenst gedrag aanpakken

Extern Vertrouwenspersoon

Blijf op de hoogte!

Blijf up-to-date rondom alle ontwikkelingen binnen Conflictcentrum Nederland
en ontvang een e-mail zodra de nieuwe website online is.