Ruzie? Kom in actie!

Overal waar mensen werken kunnen kleine irritaties en ruzietjes ontstaan. Dan ligt een conflict op de loer. Herkenbaar? Dat lijkt me wel.

Maar wat doe je als het langer duurt voordat er een oplossing is? Wil je het dan zelf bespreekbaar maken? Wacht je op een ander? Of heb je toch zelf het lef?

Frictie vraag om actie. Daarom hieronder twee bruikbare tips die je wellicht wat meer in die actiestand zetten. Zodat je de op die escalatie verkleint. En waarmee je ook nog eens de regie in eigen hand houdt.

 

  1. De mens vreest het meest het vrezen dat hij vreest.

 

Of beter: vaak zijn we bang voor iets omdat het ons lukt om het probleem in ons hoofd nog groter te maken dan het eigenlijk is. Omdat we eerder wellicht iets vergelijkbaars hebben meegemaakt waarbij de uitkomst niet positief was. Dit kan ervoor zorgen dat je juist daarom die lastige situatie met die ander niet bespreekbaar wilt maken. Waardoor je het probleem niet aanpakt maar eerder erger maakt.   Ga er vanaf nu vanuit dat geen situatie hetzelfde is. Bedenk hierbij ook dat de uitkomsten dus ook niet hetzelfde zullen zijn. Koppel hier aan dat n angst voor iets over het algemeen geen goede raadgever is. Volgens mij voldoende ingrediënten om in actie te komen. Dus ga dat gesprek aan.

 

 

  1. Maak van uitstel geen afstel.

Een veel gehoorde reactie is ‘als het vanzelf gekomen is gaat het wellicht ook vanzelf weer weg’.  Maar wat mij  betreft telt dit gezegde niet bij onderlinge oplopende irritaties. Waarbij die irritaties gaan stapelen. Totdat op enige moment de bom barst. Met alle gevolgen van dien, Dit is niet wat je moet willen. Daarom is het goed om even afstand te nemen, maar laat dit niet te lang duren. (zie ook  https://www.msn.com/nl-nl/lifestyle/nieuws/zo-loopt-een-ruzie-met-je-partner-niet-uit-de-hand/ar-BB18MFR0?ocid=msedgdhp )

 

Meer weten over wat je zelf kunt doen of zoek je een goede coach. Bel met 085-3031265 of stuur een email naar vragen@conflictcentrumnederland.nl

Starten met het oplossen van een conflict? Klik hier

Deel dit project

Gerelateerde berichten

Bouwen aan vertrouwen

Ongewenst gedrag aanpakken

Extern Vertrouwenspersoon

Blijf op de hoogte!

Blijf up-to-date rondom alle ontwikkelingen binnen Conflictcentrum Nederland
en ontvang een e-mail zodra de nieuwe website online is.